Bulut Hizmetleri Kullanıcılara Hangi Yetenekleri Sağlar?
Bulut Hizmetleri Kullanıcılara Hangi Yetenekleri Sağlar?
Bulut Hizmeti, Bulut Tabanlı Olarak Kurulan ve İnternet Üzerinden Kullanıcılara Sunulan Yazılım ve Altyapı Hizmetleri Kümesini ifade eder.
Bu hizmetlerin çoğu, işleme ve depolama altyapısı sağlamak için kurulmuştur.
Bu tür bir hizmetin sağlanması, çalışma alanı bulut hizmetleri olan üçüncü bir şirket tarafından yapılır. Bulut, kullanıcıların fiziksel sınırlamaları aşmasına ve depolama kaynaklarına, işlem gücüne, güvenlik mekanizmalarına, bilgilere vb. erişmesine yardımcı olur.
İnternet aracılığıyla, dizüstü bilgisayarlar, tabletler, akıllı telefonlar vb. standart cihazları kullanıyorsunuz. Bilgiye erişim kolaylığı ve basit bilgi paylaşımı, bulut hizmetlerinin parlak avantajlarından biri olarak tanımlanmalıdır.
Bulut hizmetleri kaç kategoriye ayrılır?
Kullanıcıların kişisel sistemlere karmaşık yazılımlar yüklemeye gerek kalmadan İnternet üzerinden istedikleri tesislere erişmelerini sağlayan, İnternet’in sağlanmasında önemli rol oynadığı tüm altyapılar, yazılım tabanlı çözümler ve altyapılar bulut hizmetleri alt kategorisinde yer almaktadır.
Tüm hizmet ve teknolojiler, bu tesisler bulut platformuna yerleştirilerek tek bir hizmet olarak kullanıcıların kullanımına sunulur. Bu nedenle söz konusu hizmetler uzantı (as-a-service) ile kullanıcılara sunulmaktadır. Bugünlerde kullanıcıların kullanımına sunulan temel bulut hizmetleri arasında aşağıdakilerden bahsedilmelidir:
Altyapı Hizmeti
Hizmet olarak platform
Hizmet olarak yazılım
Hizmet olarak işlev
Bulut hizmetleri nasıl çalışır?
Diğer BT çözümlerine benzer bir bulut hizmeti, donanım ve yazılımın hassas kullanımı yoluyla kullanıcılara ihtiyaç duydukları hizmetleri sağlar. Daha spesifik olmak gerekirse, kullanıcıların istedikleri hizmetlere erişmek için yalnızca internet bağlantısına ihtiyaçları vardır. İşlerin çoğu veri merkezlerinde yapıldığından kullanıcılar bu hizmetlerden yararlanmak için karmaşık ekipmanlara ihtiyaç duymazlar.
Bulut hizmetleri sağlamak için hizmet şirketleri, kullanıcıların ihtiyaç duyduğu işleme kaynaklarını bulut aracılığıyla sağlamak için veri merkezlerine sunucular, depolama, anahtarlar vb. gibi güçlü donanım ekipmanları yerleştirir. Ayrıca, bu kaynakların bir kısmı bulut hizmetlerini barındırmak için kullanılır ve hizmet olarak sağlanan şey bir altyapı değil, bir uygulamadır.
Bulut hizmetlerinin performansıyla bağlantılı olarak dikkat edilmesi gereken önemli bir husus, sunucular olan ana bilgisayar donanımında hazırlanan işleme kaynaklarının sanallaştırılmış çözümler aracılığıyla kullanıcılara sunulmasıdır. Daha doğrusu, kullanıcıların fiziksel kaynaklara doğrudan erişimi yoktur; bulut aracılığıyla aldıkları her şey, fiziksel donanımın sanal bir versiyonudur.
Yönetilen bulut hizmetleri neden kritiktir?
Yönetilen Bulut Hizmeti, bulut bilişimde ortaya çıkan trendlerden biridir. Bu bulut hizmet modelinde, hizmet sağlayıcı şirket, abone ile yapılan anlaşmaya göre buluta geçiş, yapılandırma, optimizasyon, güvenlik, bakım vb. Bu hizmet modeli, bulut hizmetlerinin kullanımını basitleştirmek ve bulut hizmetlerinin kullanımını en üst düzeye çıkarmak için yapılmıştır. Bu hizmetin aşağıdaki gibi avantajları ve dezavantajları vardır:
Yönetilen bir bulut hizmeti kullanmanın avantajlarından biri, iki taraf arasındaki anlaşma olmalıdır. Servis sağlayıcı, abonenin servis kapasitelerini en iyi şekilde kullanabilmesi için bir altyapı hazırlar.
Bununla birlikte, yönetilen bir hizmetin kullanılması, alıcı kuruluşun sorumluluğunu tamamen ortadan kaldırmaz, ancak kiralanan bulut hizmetlerinin bakımını ve yönetimini önemli ölçüde basitleştirebilir. Bu hizmet modelleri, basit hizmetlerden daha pahalıdır ve hizmet yönetiminin tüm sorumluluğunu kurumun BT birimine yüklemez.
Yönetilen bir bulut hizmeti kullanmak, küçük ve orta ölçekli kuruluşlar veya bilgi teknolojilerini yönetmek için yeterli uzman ve teknik kadroya sahip olmayan kuruluşlar için faydalıdır.
Bulut hizmetlerinin kullanım alanları nelerdir?
Bulut teknolojilerinin çeşitli işletmelere ve sektörlere girmesi, onlara önemli faydalar sağlamıştır. Sonuçlarda önemli farklılıklar yaratması ve işletmelerin rakipleri karşısında kendilerini büyütmelerine olanak sağlaması nedeniyle geleneksel yöntemlere layık bir alternatif olmayı başarmıştır.
Her kuruluş, amaçlarına göre bir bulut hizmeti için farklı kullanımlar tanımlayabilir, ancak bulut hizmetlerinin beklenen faydaları arasında aşağıdakiler sıralanabilir:
Dosya depolama: Katı hal bellekler ve dahili ve harici sabit sürücüler gibi çeşitli depolama donanımı türleri ile çok kullanıcılı, dosyaları depolamak ve korumak için basit seçeneklere sahip olabilir. Ancak bulut tabanlı depolama teknolojisi, yüksek kullanılabilirlik ve esneklik gibi benzersiz avantajlar sunarak kullanıcıları ve işletmeleri bu yeni depolama yöntemiyle ilgilenmeye itiyor. Bu durumda, interneti kullanarak dosyalara her zaman ve her yerde erişebilir ve sadece birkaç basit tıklama ile depolama alanını artırabiliriz.
Yukarıdaki yöntemde, kullanıcılar belirli bir donanımla sınırlı değildir ve ileride kullanacağınız alan için ödeme yapıyormuşsunuz gibi değildir. AmazonS3, Dropbox ve OneDrive gibi hizmetler iyi bilinen bulut depolama seçenekleridir. Bu hizmetler, kullanıcılara birkaç giglik ücretsiz başlangıç kapasitesi sağlar.
Kullanıcılar, daha fazla erişim planına göre daha fazla depolama alanı için ödeme yapmalıdır.
Kapsamlı veri analizi: Pazarda esnekliği artırmak ve rakiplerine karşı rekabet avantajı elde etmek için işletmelerin müşteriler, yeni pazar eğilimleri, satış birimi performansı vb. ile ilgili çeşitli verileri toplaması ve bu verileri analiz ederek uygun bir strateji oluşturması gerekir. Bu büyük miktardaki veriyi toplamak, sürdürmek ve keşfetmek, altyapı ve işleme ve depolama için uygun bir alan gerektirir. Bulut hizmetlerinin yüksek esnekliği ve tüketime göre ödeme imkanı, bulut hizmeti kullanımını diğer altyapı yöntemlerine göre daha ekonomik ve verimli hale getirmiştir. Kapsamlı veri analizi kullanmak, işletmelerin müşterileri ve pazarı daha iyi tanımasına ve bu bilgiyle müşterilerin ihtiyaçlarını karşılayan daha uygun pazarlama kampanyaları ve ürünleri tasarlamasına ve başlatmasına olanak tanır.
Müşteri ilişkileri yönetimi yazılımı (CRM): kuruluşların müşteri bilgilerini analiz etmesine yardımcı olan en iyi bilinen araçlardan biridir. Bu yazılım, kullanıcıların hizmetlere en iyi şekilde erişmesini sağlamak için bulut platformunda kullanıma sunulmuştur.
Veri arşivi ve yedekleme: Siber saldırılar ve çevrimiçi güvenlik tehditleri, sağlık ve hastane kuruluşlarının verileri üzerinde her an ciddi bir zorluk oluşturabilir. Bu tür kuruluşların kesintisiz olarak çalışmalarına devam edebilmeleri, orijinal verilerde bir sorun olması durumunda hızlı bir şekilde kurtarılabilmesi ve değiştirilebilmesi için verilerin yedek bir kopyasının hazırlanmasını gerektirmektedir. Geleneksel veri depolama ve arşivleme yöntemleri uzun süredir kullanıcılar için uygun araçlar olmuştur. Yine de, bu donanım altyapılarının taşınabilir doğası nedeniyle, çeşitli türlerde kötü amaçlı yazılımların bulaşmasına ve fiziksel hasara karşı oldukça hassastırlar.
Öte yandan, bulut tabanlı yedekleme sistemleri bu sorunları çözmüş ve kuruluşlara verimli bir veri arşivleme ve depolama çözümü sağlamıştır. Bulut yedeklemede, belirli bir programa göre sürekli olarak yeni bir veri sürümü hazırlanabilir ve eski sürümlerin yerini alabilir.
Ayrıca, ağ yöneticilerinin bilgi bozulması konusunda endişelenmesine gerek kalmaması için bu verileri şifrelemek mümkündür.
Yazılım test etme ve geliştirme: İşi kuruluşların bilgi işlem altyapısı için program yazmak olan geliştiriciler, kaliteli ve işinde sorun çıkarmayan böyle bir altyapı hazırlamanın zahmetli ve pahalı olduğunu bilirler. Bu tür zorluklar projelerin tamamlanma süresini uzatır. Bu sorun, rekabetçi bir pazarda faaliyet gösteren geliştiriciler için pek ilgi çekici değildir. Hız, kalite ve çalışma kolaylığı, bulut bilgi işlem ve mevcut bulut hizmetleri kullanılarak artırılabilir. Geliştiriciler, yazılım geliştirme ve test sürecinin bütünlüğünü iyileştiren doğru araçları kullanabilir.
IaaS ve PaaS aracılığıyla gerekli altyapının sağlanması: Kuruluşun bulunduğu yerde özel sunucular kurmak, buluta geçişin ve kuruluşun BT altyapısını sağlamak için bulut hizmetinin kullanılmasının bu görevin gerekli olduğu bir durumda, donanım ekipmanı satın almak ve uzman personel istihdam etmek için önemli yatırımlara bağlıdır. önemli ölçüde basitleştirilebilir ve daha az zahmetli olabilir. Bu yöntemle sağlanan altyapı, geleneksel yöntemlere göre daha yüksek esnekliğe, ölçeklenebilirliğe ve erişilebilirliğe sahiptir. Birkaç tıklama, kuruluşun emrindeki sanal makinelerin sayısını azaltabilir veya artırabilir.
İletişim: Bulut bilgi işlem, kullanıcıların e-posta hizmetleri, çevrimiçi takvimler ve mesajlaşma programları gibi bulut tabanlı iletişim araçları aracılığıyla daha verimli ve daha az kısıtlamayla iletişim kurmasına olanak tanır. Bu bulut programlarının platformlarında değiş tokuş edilen tüm metinler ve dosyalar bulut altyapısında saklanır ve kullanıcılar bu dosya ve verilere internet bağlantısı olan herhangi bir cihazdan erişebilirler.
Sosyal ağ oluşturma: İnsanların bir dizi paylaşılan veriye daha iyi erişmesi için sosyal ağ oluşturma ve altyapı hazırlığı, bulut hizmetlerinin güçlü özelliklerinden biridir. Standart sosyal ağlar, SaaS geliştirmeye dayalı geniş bir hizmet yelpazesi sunarak kullanıcıların ağ oluşturma sürecini en iyi şekilde yapmalarına yardımcı olur.
İş yönetimi: kurumsal kaynak planlaması ve müşteri ilişkileri yönetimi yazılımı gibi araçlar, kuruluşların iş yönetimi araçlarına iki örnektir. Yazılım bulut teknolojilerinin geliştirilmesinden önce mevcut olmasına rağmen, bulut platformundaki ödemeleri işlevselliğini ve şehrini iyileştirdi.
Dünyada kurumların bulut hizmetlerine yaklaşımı nasıl oldu?
Bulut teknolojileri, baş döndürücü bir büyüme ile kişisel ve iş yaşamının çeşitli alanlarına giriyor. Kuruluşlar, girişimler, büyük şirketler ve kar amacı gütmeyen ve ticari kuruluşlar yavaş yavaş buluta geçiyor ve bu teknolojinin sağladığı hizmetleri kullanıyor.
RightScale Enstitüsü tarafından yayınlanan bir rapor, büyük kuruluşların %94’ünden fazlasının çeşitli bulut hizmetlerini birden çok biçimde kullandığını gösteriyor. İstatistikler, genel bulut kullanımının kullanıcı talebinin başında geldiğini ve kuruluşların ihtiyaçlarına göre özel ve hibrit bulutların da seçildiğini gösteriyor.
Farklı bulut hizmetlerine erişim talebinin artmasıyla birlikte diğer hizmet sağlayıcılar da bu alana girmiştir. Google, Alibaba, Microsoft, Amazon, IBM vb. önde gelen bulut bilgi işlem liderleridir. Bu alandaki çoğu oyuncu, çok çeşitli bulut hizmetleri sunar. Ancak, her biri tek bir bulut hizmetinde rakiplerinden daha iyi performans gösterir.
Ancak, Amazon rekabetin çok ilerisindedir. Öyle ki dünya çapındaki altyapı bulut hizmeti pazarının neredeyse yarısı bu şirkete ait.
Gartner Enstitüsü’nün geçen yıl yayınladığı istatistiklere göre Amazon, altyapı bulut hizmetlerinde (IaaS) %40,8 pazar payına sahip ve rakiplerinin üzerinde. Microsoft, yaklaşık %20 pazar payına sahip olan Amazon’dan sonra ikinci sırada yer alıyor. Ardından Alibaba %10 ile üçüncü, Google ise %7 ile dördüncü sırada yer alıyor.
2017 yılında bulut depolama hizmetlerinin küresel piyasa değerinin 30 milyar dolara yakın olduğunu bilmekte bir sakınca yok. Bu rakam son zamanlarda yüksek bir büyüme eğrisi göstererek 2020’de 61 milyar dolara ulaştı. İlginç bir şekilde bu miktar 2021’in sonunda 76 milyar dolara ulaştı ve 2028’in sonunda 390 milyar doları geçmesi bekleniyor.
Veri depolama için en popüler bulut hizmeti
Kullanıcı verilerini depolamak ve sürdürmek için bir alan sağlamak, bulut bilgi işlemin ana uygulamasıdır. Günümüzde şirketler, iş ve kişisel kullanım için çeşitli bulut depolama hizmetleri sunmuştur. Bu hizmetlerden bazıları küçük bir hacme sahip olup ücretsiz olarak kullanıcıların hizmetine sunulmuştur.
İstatistikler, Google Drive’ın %94 kullanıcı payıyla en popüler bulut depolama hizmeti olduğunu gösteriyor. Ardından, en popüler üçüncü depolama hizmetleri %62’lik payla Dropbox ve %39’luk payla Microsoft OneDrive; yayınlanan verilere göre en popüler bulut veri depolama hizmeti olan Google Drive’ın kullanıcı sayısı 2018’de bir milyarı geçti.
Gerçek şu ki, bulut teknolojilerinin genişlemesiyle birlikte farklı türde bulut hizmetlerinin kullanımı artıyor. İşleme ve depolama altyapıları sağlamak, bulut teknolojilerinin en önemli başarılarından biridir. Son olarak, bulut hizmetleri aracılığıyla İnternet üzerinde veri barındırmanın önümüzdeki yıllarda kullanıcı erişimi ve iletişiminde devrim yaratacağına dikkat edin.