Analytics, tüm bu bilgileri Client ID ve User ID izlemenin yardımıyla toplar. Bu iki parametre site ziyaretçilerinin hareketlerinin sürekli takip edilmesini sağlar ve bir ziyaretçi sitenizi birkaç kez ziyaret ederse her ziyareti yeni ziyaretçi olarak sayılmaz.
Ancak Müşteri Kimliği ve Kullanıcı Kimliği farklı mıdır yoksa bunları birbirinin yerine kullanabilir miyiz? Her bir parametreyi kullanmanın sınırlamaları nelerdir ve her birini dijital pazarlamanın hangi bölümünde kullanabiliriz? Bu yazıda bu soruları yanıtlamayı ve aynı zamanda Universal Analytics ve GA4’te User ID’nin nasıl takip edileceğini öğretmeyi amaçlıyoruz.
İleri düzey analitik kullanmayı düşünüyorsanız bu pratik makaleyi okumayı kaçırmayın.

 

Müşteri Kimliği nedir?

Universal Analytics ana menüsünden Hedef Kitle’yi ve ardından Kullanıcı Gezgini’ni tıklarsanız , ana Müşteri Kimliği sütununu içeren bir rapor görürsünüz.

Client ID, sitenize belirli bir tarayıcı ve cihazdan giren her ziyaretçiye verilen bir parametredir. Bu, çerezlerin yardımıyla yapılır. Analitik yükleme kodu sitenizde mevcut olduğunda ve bir kullanıcı siteye girdiğinde, analitik, kullanıcının tarayıcısına çerez adı verilen küçük bir dosya kaydeder.

Bu çerez dosyasında İstemci Kimliği adı verilen rastgele bir parametre oluşturulur. Bu kullanıcı sitenin başka bir sayfasına girdiğinde analitik, Müşteri Kimliğinin önceden oluşturulup oluşturulmadığını kontrol eder. Cevap olumlu ise analitik bu sayfa ziyaretini bir önceki oturumun devamına yerleştirecek ve bu sayede kullanıcının eylemleri sürekli olarak toplanacaktır.
İlerleyen günlerde kullanıcı aynı tarayıcıdan siteye girerse, tarayıcı çerezi silinmemiş olmak kaydıyla analitikler onu eski kullanıcı olarak tanıyacak ve eski ve yeni kullanıcı sayıları hakkında daha doğru bilgiye sahip olabilirsiniz.

 

Kullanıcı Kimliği nedir?

Şu ana kadar her şey iyi görünüyor ve başka hiçbir parametreye gerek yok; Ancak Müşteri Kimliği kullanımının birçok sınırlaması vardır ve bunlardan bazılarını muhtemelen kendiniz keşfetmişsinizdir. Bir kullanıcı siteyi tekrar ziyaret etmek için başka bir cihaz kullanırsa analitik onu yeni bir kullanıcı olarak tanır. Tarayıcıyı değiştirmek veya önceki tarayıcının çerezlerini silmek bile Client ID’nin değişmesine ve analizlere yanlış bilgilerin girilmesine neden olur.
Analytics, User ID’nin kullanılmasını önerir. Bu parametre site kullanıcılarının kayıt bilgilerini kullanır ve kullanıcılar hesaplarıyla sitede bulundukları sürece Kullanıcı Kimlikleri sabitlenir ve siteye hangi platformdan veya tarayıcıdan giriş yaptıklarının bir önemi yoktur. Bu sayede kullanıcıların bilgileri daha eksiksiz toplanır.
Ancak bilindiği üzere bu parametrenin kolaylıkla kullanılması pek mümkün olmadığından öncelikle bu özelliğin ayarlanması gerekir ve kullanıcıların kayıt verilerinden User ID bilgileri toplanıp Analytics’e gönderilir, Analytics’in kendisi de User ID’yi otomatik olarak elde edemez. Artık bu iki parametreye aşina olduğunuza göre aralarındaki farkları kontrol edebiliriz.

 

Client ID ile User ID arasındaki farklar

Muhtemelen bu iki parametreyi tanımladıktan sonra aralarındaki bazı farklara aşina oldunuz; Ancak bu bölümde Client ID ile User ID arasındaki farkları uzmanlaşmış ve eksiksiz bir şekilde sunacağız.

 

1- İstemci Kimliği benzersiz bir tarayıcıyı veya cihazı belirtir; Ancak Kullanıcı Kimliği benzersiz bir kullanıcıyı gösterir.
2- Müşteri Kimliği, analitik tarafından ve çerez dosyasında oluşturulur ve değiştirilemez; Ancak User ID her kullanıcıya sizin tarafınızdan atanır ve analitiklere gönderilir.
3- Müşteri Kimliği bilgilerini görüntülemek için herhangi bir şey yapmanıza gerek yoktur ve analizin kendisi bilgileri otomatik olarak toplar; Ancak Kullanıcı Kimliği bilgilerini görüntülemek için bu özelliğin etiket yöneticisi tarafından ve sitenin teknik ekibinin yardımıyla ayarlanması gerekir .
4- Sitenizdeki tüm kullanıcıların bir Client ID’si vardır; Ancak Kullanıcı Kimliği yalnızca sitenize kayıt olan ve kendi hesabıyla giriş yapan kullanıcılara verilir.
5- Client ID, rastgele bir sayıyı ve kullanıcının siteye ilk giriş yaptığı zamana ilişkin bir sayıyı içerir. Kullanıcı Kimliği harf ve rakamlardan oluşabilir ve kullanıcının ne zaman oturum açtığına ilişkin bilgi içermez.
6- Client ID, cihazlar arası özelliği yani bir kullanıcıyı farklı cihazlar arasında takip etme özelliği için uygun olamaz; Çünkü her cihazda farklı bir değere sahiptir. Öte yandan Kullanıcı Kimliği, cihazlar arası ilgili raporları görüntülemek için uygun olabilir.
7- Müşteri Kimliği, site kullanıcılarının sayısını gerçek sayıdan daha fazla gösterir; çünkü bazı eski kullanıcıları yeni kullanıcı olarak sayıyor; Ancak Kullanıcı Kimliği kayıtlı kullanıcıların gerçek sayısını gösterebilir.
8- Client ID yardımıyla kullanıcının siteye girdiği andan itibaren davranışlarını görebilir; Ancak Kullanıcı Kimliği ile ilgili bilgiler, kullanıcının hesabına kaydolduğu ve oturum açtığı andan itibaren mevcuttur.

 

Kullanıcı Kimliği hangi siteler için uygundur?

Söylediğimiz gibi User ID parametresi site kullanıcılarının hesap bilgilerinden alınmaktadır. Yani kullanıcı kaydetme özelliği olmayan siteler bu parametreyi kullanamaz. Önemli olan siteye kayıt özelliğinin bulunması, Kullanıcı Kimlik bilgisi almak için yeterli şart değildir; Çünkü eğer kullanıcılar kayıt olmaya zorlanmazlarsa genellikle siteye kayıt olmaya ilgi göstermezler. Ayrıca kayıt olduktan sonra giriş bilgilerini kaydetmezlerse sonraki ziyaretlerinde hesaplarına giriş yapmak istemeyebilirler.
Tüm bu durumlarda Kullanıcı Kimlik bilgileri sınırlı ve yetersizdir. İçerik ve haber siteleri bu türdendir ve bu sitelerde Client ID’den alınan bilgiler daha doğru ve güvenilirdir. Kullanıcının satın almak için siteye kaydolmak zorunda kaldığı mağaza sitelerinin aksine, siteye farklı cihazlardan girseler bile kullanıcı bilgilerinin doğru bir şekilde takip edilebilmesi ve toplanabilmesi için Kullanıcı Kimliğini kullanmak en iyi seçenek olabilir.
Elbette otomatik olarak var olan Client ID’yi kullanmanın yanı sıra User ID parametresini takip etme ve her iki raporu birlikte analiz etme seçeneği de bulunmaktadır. Elbette bu, yalnızca pazarlamacının yanlış bir sonuca varmamak için sitenin özelliklerine göre bu iki parametre arasındaki farklara aşina olması durumunda işe yarar.

 

Google Etiket Yöneticisi ve Analytics yardımıyla Kullanıcı Kimliği takibi

Yazının son bölümünde yukarıda belirtilen eğitim ile sitesinde User ID parametresini aktif hale getirmesi gerekenler için bu işlemin nasıl yapılacağını öğretiyoruz. Kullanıcı Kimliği kurulumu eski ve yeni analizlerin her sürümünde farklı olduğundan, bu eğiticiyi iki bölüme ayırıyoruz.

 

Universal Analytics’te Kullanıcı Kimliği izleme

Bunun için öncelikle User ID seçeneğini aktif hale getirmeniz, ardından User ID ile ilgili raporlar için ayrı bir Görünüm oluşturmanız gerekmektedir. Bu sınırlama Analytics‘in yeni sürümünde mevcut değildir.
Etkinleştirmek için Universal Analytics menüsünden Yönetici seçeneğine tıklayın.

Mülk sekmesinden İzleme Bilgileri seçeneğine tıklayın ve ardından Kullanıcı Kimliği’ni seçin.

Açılan sayfanın alt kısmındaki Kullanıcı Kimliği politikasını kabul ediyorum bölümünde KAPALI’ya tıklayarak bunu AÇIK olarak değiştirin ve ardından Sonraki adım’a tıklayın.

Açılan sayfada tekrar Next step’e tıklayın ve üçüncü adımda Create’e tıklayarak yeni bir View oluşturma işlemini başlatın.

Görünüm için uygun bir ad seçin ve User-ID Raporlarını Göster bölümünü açtığınızdan emin olun ve ardından Görünüm Oluştur düğmesini tıklayın.

Analytics ile işiniz bitti ve Etiket Yöneticisine gitmelisiniz. Bu özel ve teknik bir aşamadır, bu yüzden sadece genellemelerini belirtiyoruz. Sitedeki her kayıtlı hesap için bir şekilde benzersiz bir Kullanıcı Kimliği atamanız ve bu kimliği bir etiket yöneticisi değişkeninde saklamanız gerekir. Teknik ekibiniz veya programcılarınız varsa onlardan bunu yapmalarını isteyebilirsiniz.
User-ID’yi değişkene kaydettikten sonra onu analitiklere gönderilen tüm etiketlere eklemeniz gerekir ki bu çoğu site için kesinlikle imkansızdır; Ancak etiketlerinizi oluştururken sitenizin İzleme Kimliğini saklayan Google Analitik Ayarları değişkenini kullandıysanız, buna User-ID alanını ekleyerek kurulum işlemini kolayca tamamlayabilirsiniz.
Bu durumda etiket yöneticisinin Değişkenler bölümünden Google Analitik Ayarları değişkenini seçin.

Diğer Ayarlar bölümünde Ayarlanacak Alan seçeneğine tıklayın.

 

Alan Ekle seçeneğine tıklayın ve Alan Adı kısmına Kullanıcı Kimliğini girin ve Değer kısmında artı işaretine tıklayarak Kullanıcı Kimliğinin kaydedildiği değişkeni seçin ve ardından değişkeni kaydedin.

 

 

GA4 yeni analizlerinde Kullanıcı Kimliği izleme

Yeni Analytics GA4’te kurulum işi çok daha kolay hale geldi ve parametreyi etkinleştirmeye veya görünüm oluşturmaya gerek kalmıyor ve doğrudan etiket yöneticisinin kullanımına geçiyoruz.
Bunun için GA4’ü etiket yöneticisi ile yüklemiş olmanız gerekir. GA4 Yapılandırma türü etiketi kurulum için kullanılır. Bu nedenle, bu etiketi etiketler listenizde bulmanız ve düzenlemek için adına tıklamanız gerekir.

 

Daha sonra Ayarlanacak Alan seçeneğine tıklayın ve Satır Ekle seçeneğine tıklayın.

Alan Adı alanına user_id yazın ve Değer alanında artı işaretine tıklayarak Kullanıcı Kimliğinin kaydedildiği değişkeni seçin ve ardından değişkeni kaydedin.

Bu durumda, Universal Analytics’teki kurulumda olduğu gibi, öncelikle her kayıtlı kullanıcı için ayrı bir parametreyi bir etiket yöneticisi değişkenine kaydetmeniz gerekir. Bunun için de belirtildiği gibi site geliştiricinizden yardım alabilirsiniz.

 

Çözüm

Client ID, kullanıcının sitenize girdiği her tarayıcıya atanan bir parametredir, User ID ise siteye kayıt olan ve hesabıyla giriş yapan her benzersiz kullanıcıya sizin tarafınızdan verilmesi gereken bir parametredir. Bu yazımızda bu iki parametreyi ve temel farklarını tam olarak anlattık ve son olarak eski ve yeni analitiklere User ID nasıl gönderilir onu öğrettik.