Yeni Google Analytics’te (GA4) etkinlikleri adlandırmaya ilişkin eksiksiz bir kılavuz
GA4 sürümü üzerinde biraz çalıştığınızda Universal sürümünde birçok yapısal değişiklik olduğunu fark edeceksiniz. Bu önemli değişikliklerden biri de olaylarda ve onların nasıl tanımlanıp kurgulandıkları konusunda yapılmıştır. GA4’teki her etkinliğin zorunlu bir adı ve çeşitli isteğe bağlı parametreleri vardır. GA4’te bilgi toplamanın temeli olaylara dayanmaktadır ve bu versiyonda bir dizi olayla karşı karşıyayız, bu nedenle olayların doğru ve ilkeli isimlerini seçmek çok önemli hale geliyor. Bu yazımızda size GA4’te etkinlik adlarını seçme konusunda kapsamlı bir rehber sunmaya ve etkinlik adlarının ve değerlerinin Universal’den yeni sürüme aktarılmasından bahsetmeye karar verdik. Etiket yöneticisi aracında adlarını seçerek etkinlik oluştururken de sorun yaşıyorsanız veya şüpheleriniz varsa bu makale sizin için yazılmıştır.
Universal Analytics ve GA4’teki etkinliklerin yapısındaki fark
Etiket yöneticisi yardımıyla Universal Analytics’e bir etkinlik gönderdiyseniz her etkinlikle birlikte aşağıdaki dört parametrenin gönderilebileceğini biliyorsunuzdur:
Kategori: genellikle etkinliğin Tıklama, E-ticaret vb. genel kategorisini içerir.
Eylem: Girilen kategoriye ilişkin bir menüye tıklama veya satın alma etkinliği gibi daha ayrıntılı bir eylemi belirtmek için kullanılır.
Etiket: Gerektiğinde etkinlikle birlikte ek bir parametre göndermek için kullanılabilir.
Değer: Genellikle olayın finansal değeri ihtiyaç duyulması halinde bu parametre ile gönderilir.
GA4’te bu yapı tamamen değiştirilmiştir ve her etkinliğin bir Etkinlik Adı ve bir dizi isteğe bağlı Etkinlik Parametresi bulunmaktadır.
Gördüğünüz gibi bu değişiklik, etkinlikle birlikte bilgi göndermek için elinizi tamamen açık bırakıyor. Sadece yapılması önemli olan olaylar için hiç parametre gönderemezken, çok fazla bilgiye ihtiyaç duyulan olaylar için 25’e kadar parametre gönderebilirsiniz.
Yani hangi parametrelere ihtiyacınız olduğuna siz karar vermelisiniz ve daha da önemlisi etkinlik için uygun bir isim seçmelisiniz, çünkü bu etkinlikler GA4 raporlarının temelini oluşturur ve bunların adını seçerken net bir yapı ve düzene sahip değilseniz, Bütün analizler ve elde edilen sonuçlar sorunludur.
Bu nedenle GA4’te etkinlik oluşturmadan önce, bu makaledeki talimatlara ve seçtiğiniz yapıya göre adlarının ve parametrelerinin bir listesini hazırlamanızı ve ardından listeye göre etkinlik oluşturmaya devam etmenizi öneririz.
GA4’teki etkinlik türlerini tanıma
GA4 analizlerinde etkinliklerin yüksek önemi nedeniyle Google’ın kendisi aşağıdaki dört kategoriyi kullanıma sunmuştur:
Otomatik etkinlikler : GA4’ün hiçbir şey yapmasına gerek kalmadan kendisinin kaydettiği ve topladığı etkinlikler.
Gelişmiş ölçüm olayları : Etkinleştirildiğinde bilgileri otomatik olarak görüntülenebilen, sıklıkla kullanılan bir dizi olay.
Önerilen etkinlikler : Google’ın, sağlanan belgeden adlarını seçmek için kullanılmasını önerdiği bir dizi etkinlik, ancak bunların bilgi kaydı otomatik değildir ve GA4’e gönderilmesi gerekir.
Özel etkinlikler : Yukarıdaki kategorilere dahil olmayan diğer etkinlikler ve adlarını seçebilirsiniz.
Bu kategoriler hakkında daha fazla bilgi edinmek için GA4’teki etkinlik izlemeyle ilgili eğiticiyi okuyabilirsiniz . Etkinlik adlandırma konusunda bu kategorilerden ihtiyacımız olan nokta, eğer yapmak istediğiniz eylem ilk iki kategoriyi içeriyorsa etkinlik oluşturmanıza gerek yok, Google’ın önerdiği kategori dışında ise etkinlik oluşturmanız daha doğru olacaktır. önerilen adın aynısı. Makalenin geri kalanında bahsedilen öneriler de önerilen olayların adlandırılma yapısına göre seçilmiştir.
GA4’te etkinlikleri adlandırma yöntemleri
Bu bölümde Universal’deki bir etkinlik için GA4’teki etkinlik adlarını ve parametrelerini adlandırmanın farklı yöntemlerini inceliyoruz. Etkinlikleri aktarmayı düşünmüyorsanız ve etkinliği ilk kez GA4’te oluşturmak istiyorsanız yine de bu yöntemleri okuyun; Çünkü yine de isimlendirmede size yardımcı olacaklar.
Aşağıda gösterildiği gibi, site videolarıyla kullanıcı etkileşimini izlemeye yönelik Universal Analytics’te bir etkinliğiniz olduğunu varsayalım.
Kategori: Video
Eylem: Oynat, Duraklat, Tamamla, %25, %50 ve %75 gibi kullanıcı eylemi değişkeni
Etiket: Videonun adını içeren değişken
Değer: Değişken, Eylemin gerçekleştirildiği videonun saniyesini içerir.
Aşağıda inceleyeceğimiz etkinlik adı ve parametrelerinin seçimi için üç farklı yöntem bulunmaktadır.
İlk yöntem: adların GA4’e doğrudan aktarılması
Bu etkinliği GA4’te yapmak için akla gelen ilk ve en kolay yol şu şekildedir:
Etkinlik Adı: videolar
Değişkenlerin aynı değerleri ile event_action, event_label ve event_value isimli üç parametrenin oluşturulması.
Bu sayede Universal versiyonuyla çalışmış ve olaylarına aşina olan kişiler bu yeni yapıya çok iyi ve hızlı bir şekilde uyum sağlayacak; Ancak GA4 üzerinde en baştan çalışmayı planlayanlar için olayları ve anlamlarını analiz etmek ve tanımak zorlaşır ve her olay için eylem, etiket ve değer parametrelerinin anlamını aramak zorunda kalırlar.
Bu sorunu çözmek için parametrelerin adları, anlamları ve işlevleriyle değiştirilebilir, böylece yalnızca GA4 ile çalışan kişiler analizde sorun yaşamazlar. Video örneğinde parametreler aşağıdaki gibi değiştirilebilir.
Bu yapıyı kullanmanın, yani etkinlik adı olarak ana kategoriye ve parametrelerdeki diğer ayrıntıların girilmesindeki temel sorun, bunu GA4’te yaptığınızda, her birinden çok sayıda gerçekleşen yalnızca birkaç genel olaya sahip olmanız ve bunları ayırmak için her zaman parametreleri kullanmak.
Örneğin, düğmelere, menülere ve bağlantılara tıklama da dahil olmak üzere tüm tıklama etkinliklerini click adı verilen tek bir etkinlikle izlediğinizi ve örneğin, tıklananları click_action adlı bir parametreyle GA4’e gönderdiğinizi varsayalım. Bu durumda, her seferinde bilgilerini ayırmak için click_action parametresini kullanmanız gereken çok sayıda tıklama olayı olacaktır.
Yani bu sorunlara rağmen bu yöntem pek uygun görünmüyor ve olayın adını daha detaylı olarak seçmek daha doğru olacak gibi görünüyor.
İkinci yöntem: GA4’ün yapısına göre ad seçmek
Bu yöntemde olayın adını daha spesifik olarak ve kullanıcının yaptığı eyleme göre seçiyoruz, böylece artık bir parametrede bu ayırmayı yapmamıza gerek kalmıyor. Video izleme örneğine geri dönelim. Bu yöntemde her bir olayın gerekli parametreleri ile aşağıdaki gibi üç olay oluşturuyoruz.
Etkinlik Adı _ | Parametrelerin adı |
video_start | video başlığı
video_current_time |
video_progress | video başlığı
video_percent video_current_time |
video_tamamlandı | video başlığı
video_current_time |
Bu, Google’ın kendi belgelerinde kullandığı, önerilen bir yapıdır; Etkinlik adına kullanıcının eylemini içeren bir ana detayın girilmesi ve her olayın ihtiyacına göre benzer ad ve işlevlere sahip parametrelerin kullanılması anlamına gelir. Böylelikle önceki yöntemin sorunları ortadan kalkıyor ve artık az sayıda genel olayla karşı karşıya kalmıyoruz. Bir sonraki bölümde bu yöntem ve ilgili noktalar hakkında daha fazla konuşacağız.
Üçüncü yöntem: etkinlik adına daha fazla ayrıntı girme
Artık etkinlik adına ayrıntı eklemenin onu daha iyi analiz etmeye yardımcı olduğunu söyleyebilirsiniz, neden isme daha fazla ayrıntı ekleyip parametre sayısını azaltmayasınız?
Örneğin bir önceki örnekte videomuzun başlığını ismin içerisine koyup örneğin tanıtım isimli bir videoyu oynatmaya başlamak için video_start_introduce olayını oluşturabiliriz ve bu sayede artık video_title parametresine ihtiyacımız kalmaz.
Bu yöntemin birkaç temel sorunu vardır. Birincisi, etkinliklerin sayısı arttı, bu da onları zorlaştırıyor ve zaman alıyor ve GA4’teki 500 etkinlik sınırına yaklaşıyorsunuz. Ayrıca etkinliklerin adının uzun olması nedeniyle bazı GA4 raporlarında bilgilerini görmede sorun yaşayabilir ve etkinlik adını tam olarak göremeyebilirsiniz. Son olarak bu yöntemle olayların sırası bozulacak ve bilgiyi analiz etmede veya başka araçlara göndermede sorun yaşayacaksınız.
GA4’te etkinlikleri adlandırmanın en iyi yöntemiyle tanışın
Artık farklı adlandırma yöntemlerine ve Google’ın Önerilen Etkinliklere dayalı olarak önerdiği yapıya aşina olduğunuza göre, adlandırmada dikkat etmeniz gereken genel kuralları ve noktaları tanıtabiliriz.
1- Etkinliğin adını seçerken bir denge kurmalısınız. Etkinliğin adı click gibi çok genel olmamalı ve click_top_menu_vertical gibi çok spesifik olmamalıdır. Bu durumda denge seçimi size kalmış, örneğin tüm site menülerindeki tıklamalara click_menu adını verebilir veya sitenin üst ve yan menü tıklamalarını ayırabilirsiniz.
2- İsim girerken Snake_case metodunu kullanın; Yani kelimeler İngilizce küçük harflerle yazılmalı ve aralarında _ (Alt Çizgi) karakteri kullanılmalıdır. Bu, etkinlik adlarının görüntülenmesini ve ayırt edilmesini çok daha kolaylaştırır.
3- Google’ın etkinlikler için önerdiği isimleri okuyun ve mümkünse aynı veya benzer isimleri kullanın. Bu aynı zamanda parametrelerin adını seçerken de geçerlidir ve size çok yardımcı olacaktır. Örneğin, müşteri adayı toplamaya yönlendiren formları doldurmak için created_lead adını kullanmanızı öneririz ancak müşteri adayı bulmak anlamına gelmeyen formlarda seçim sizin ve form_complete gibi bir etkinliği kullanabilirsiniz.
4- GA4’te sıfırdan etkinlik oluşturmaya başlamayı düşünüyorsanız, bir belge oluşturun ve bu eğiticiyi temel alarak her etkinliğin etkinlik adlarının ve parametrelerinin tam listesini girin. Bu, etkinliklerin yapılandırılmasına ve organize edilmesine çok yardımcı olacaktır ve bu belge, raporları görüntüleyecek tüm kişiler için iyi bir rehber olacaktır.
5- Path explore veya Cohort gibi raporlarda halihazırda sınırlamalar mevcut olup, rapor oluşturulacak koşullarda etkinlik parametreleri kullanılamamaktadır. Bu sınırlama sizi üçüncü yöntemi kullanmaya ve her parametre için farklı olaylar göndermeye teşvik edebilir ancak yine de bahsettiğimiz yapıyı kullanmanızı öneririz; Çünkü büyük ihtimalle GA4 güncellemelerinde bu sınırlamalar kaldırılacak.
6- GA4’e dönüşüm oluşturmak ve tanıtmak için etkinliklerinizin yapısı konusunda endişelenmeyin . Hangi adlandırma yöntemini kullanırsanız kullanın, GA4 yetenekleriyle istediğiniz dönüşümü oluşturabilirsiniz. Dönüşümün kendisini bir etkinlik biçiminde gönderirseniz, onu tanıtmanız yeterlidir; Ancak aradığınız dönüşüm bu yapıda seçmiş olduğunuz bir etkinliğin parçası ise Etkinlik Oluştur özelliği ile etkinliğinizin genelinden yeni bir etkinlik oluşturabilir ve bunu dönüşüm olarak kullanabilirsiniz. Bu özellik hakkında daha fazla bilgi edinmek için GA4’teki etkinlikleri düzenleme hakkındaki makaleyi okuyun .
Özet ve sonuç
Bu yazımızda Universal Analytics sürümünde etkinlik oluşturma ile GA4’te etkinlik oluşturma arasındaki farkı öğrendik ve ardından bir örnek vererek etkinliklerin adlandırılmasının veya Universal sürümünden aktarılmasının çeşitli yöntemlerini öğrettik. Sonunda, olayları tüm ayrıntılarıyla adlandırmak için düzenli ve doğru bir yapı oluşturmanıza yardımcı olacak ana kuralları açıkladık. GA4 analitiğinde etkinliklerin önemi o kadar büyüktür ki, GA4’te bir yapıya ve adlandırma kurallarına sahip olmadan asla etkinlik oluşturup göndermemeniz gerektiğini yineliyoruz