Araçlarını yüklemek ve çalıştırmak için Google, pazarlamacılara araçların düzgün çalışabilmesi için doğrudan veya dolaylı olarak siteye ekleyebilecekleri kodlar sağlar.
Bu araçlardan birini yükleme deneyiminiz olduysa, Analytics.js kodu veya gtag gibi terimlerle karşılaşmış olabilirsiniz ve bu iki kod türünün bir arada olduğu ve ayrıca etiket yöneticisi aracıyla ilgili sorularınız olmuş olabilir. bu kodları yönetmek için kullanılır.Aradaki fark nedir ve ne zaman ne tür bir kod veya araç kullanmalısınız?
Bu nedenle bu iki kod türünün yanı sıra bu farklılıkları ve etiket yöneticisi aracının kullanımını ayrı bir yazıda tam olarak ele almaya karar verdik, böylece bu sorunun aklınızda bir kez ve tamamen cevaplanmış olmasını sağladık.

 

Analytics.js kodu nedir?

Eğer 2017 yılından önce web sitenize Google Analytics kurmayı planlasaydınız, site kodunuza eklemeniz için Google size aşağıdaki görsele benzer bir kod verirdi.

Bu kod, görselde belirtilen adreste bulunan JavaScript dosyasının adından dolayı analitik.js kodu olarak bilinmektedir. Bu kod, Sayfa Görüntüleme gibi kullanıcı eylemlerine ilişkin olayları göndermek için ga() işlevini kullanır.
Dolayısıyla, site kodunuzda Analytics.js ve ga() işlevlerini görüyorsanız sitenizin analiz kodu eskidir. Analytics.js kodundaki sorun, Google Ads’ün dönüşüm kodlarını yüklemek için aşağıdaki resme benzeyen başka bir kod türü kullanmasıydı .

Bu kod, JavaScript Convert.js dosyasını kullandı. Google Ads’de her dönüşümü takip edebilmek için siteye yeni bir kod eklenmesi gerekiyordu, bu da sitenin boyutunu büyütüyor ve kodların düzenlenmesini ve sorun giderilmesini oldukça zorlaştırıyordu. Bu yüzden Google devreye girdi ve gtag’i tanıttı.

gtag kodu nedir?

Google, 2017 yılında hizmetlerinin tüm kodlarını düzenlemek ve entegre etmek için gtag adı verilen küresel bir kod parçası oluşturmaya karar verdi, böylece tüm Google hizmetleri bu tür etiketi kullanacaktır. Bu kod dijital pazarlamacıların işini çok kolaylaştırdı. gtag’ın açıklanmasından sonraki analitik kurulum kodu aşağıdaki gibi görünüyordu.

Bu koddaki JavaScript dosyası görselde görüldüğü gibi Google Tag Manager sitesinden yüklenmiştir ve gtag ismine sahiptir. Analytics ve Google Ads’te JavaScript dosyalarının yüklendiği sitenin farklı ve ayrı olduğu önceki durumun aksine, gtag’da tüm dosyalar etiket yöneticisi sitesinden yüklenir. Bu durumda Google Ads’deki dönüşüm izleme kodu da aşağıdaki şekilde değiştirildi.

Elbette bu, analizleri yüklemek veya dönüşümleri izlemek için etiket yöneticisini kullanmaya zorlamak anlamına gelmiyor ve kodları düzenlemek için dosya sunucusunu etiket yöneticisine yalnızca Google koydu ve siz de bu kodları doğrudan siteye yerleştirebilirsiniz.
Gtag kullanmanın önemli avantajlarından biri Google Ads dönüşümlerini eklerken; Çünkü Google Ads, resimde gösterildiği gibi, sitenizde zaten global gtag kodunu kullanıyorsanız yeni dönüşümü izlemek için yalnızca bir satır kod ekleyebileceğinizi ve her dönüşüm için bir kod oluşturmanıza gerek olmadığını önerir. . Siteye ayrı ve hacimli bir kod parçası ekleyin.

Analytics’in yeni sürümü GA4’ün kullanıma sunulmasının ardından gtag kullanmanın önemi daha da netleşti; GA4 de aynı gtag kodunu kullandığından ve bu kod sitede zaten mevcutsa Universal Analytics hesabında bir adım gerçekleştirerek GA4 kurulumunu yapabiliriz.

 

Google Etiket Yöneticisi nedir?

Google’ın gtag’ı tanıtmasının ardından Google hizmetlerinin entegre ve eş zamanlı kullanımına ilişkin birçok sorun azaldı; Ancak dijital pazarlamacıların önünde hâlâ sorunlar vardı.
Analitiklerin farklı sürümlerini doğrudan yüklemek zor bir iş değildir; Çünkü gtag kodunun teknik ekip tarafından siteye yalnızca bir kez yerleştirilmesi gerekmektedir. Sorun, siteye her seferinde bir kod parçası eklenmesi gerektiğinde ve her yeni etkinlikte, etkinlikler yardımıyla site kullanıcılarının hareketlerinin takip edilmesi gerektiğinde ortaya çıkar. Ayrıca Google’a ait olmayan diğer pazarlama araçlarının kurulumu için siteye gtag ile özel ve farklı kodlar yerleştirilmelidir.
Bu çalışma site kodlarının miktarını arttırır ve kod parçacıklarının yönetilmesi ve düzenlenmesi zorlaşır. Bu sefer Google, bu kodları veya etiketleri yönetmek için bir araçla geldi. Etiket yöneticisini yükleyerek siteye yalnızca bir kod parçası yerleştirmeniz yeterli olur ve sonrasında gtag içerebilecek tüm kodları eklemek için etiket yöneticisinden yardım alınır. Bu, etiketleri düzenlemeyi ve sorunları gidermeyi kolaylaştırır ve pazarlama ekibinin teknik ekibe bağımlılığını azaltır. Etiket Yöneticisi hakkında daha fazla bilgi edinmek için Etiket Yöneticisi Nedir? başlıklı makaleyi okuyabilirsiniz. başlangıç.

Analytics.js ve gtag arasındaki farklar

Artık istediğimiz tüm kavramları tanıttığımıza göre aralarındaki farkları sunmaya geçebiliriz. Öncelikle Google Analytics kurulumunda analyze.js ile gtag arasındaki farkları anlatacağız.

1- Kodların yapısındaki farklılık,
tanımda da belirtildiği gibi, analyze.js kodu, Analytics adresindeki JavaScript dosyasını kullanır ve ga işlevlerine sahiptir; Ancak gtag kodu, etiket yöneticisinin adresindeki JavaScript dosyasını kullanır ve içindeki işlevlerin adı gtag’dir.

2- gtag aynı zamanda Analytics.js’yi de içerir.
Analytics’i yüklemek için gtag kodunu kullandıysanız ve sitenizi görseldeki gibi Tag Assistant eklentisi yardımıyla açtıysanız , gtag kodunu ve analizleri içeren iki satır göreceksiniz. .js kodu. Yani, gtag kullanıldığında, Analytics.js JavaScript dosyası da yüklenir. Bu, Analytics.js’yi gtag ile değiştirme sürecini basitleştirmeye yardımcı olacaktır.

3- Analytics.js’yi güncellememek
Google artık Analytics.js dosyasını ve kodunu desteklememektedir ve güncellemeyecektir, gtag kodunda yeni değişiklikler uygulanacaktır. Söylediğimiz gibi Analytics’in yeni sürümü de gtag ile çalışıyor. Dolayısıyla, eğer Analytics’i yüklemeyi planlıyorsanız eski Analytics.js kodunu kesinlikle kullanmayın. Yazının son kısmında ise daha önceden analitik.js kodunu kurulum için kullanmış olanlar için çözüm önerilerinde bulunuyoruz.

gtag ve etiket yöneticisi arasındaki farklar

Analytics.js ile gtag arasındaki farkları sunduktan sonra konuyu daha genel hale getireceğiz ve bu sefer gtag ile etiket yöneticisi aracı arasındaki farkları dile getireceğiz.

• Etiket Yöneticisi sitenizde ihtiyaç duyabileceğiniz tüm pazarlama etiketlerini yönetmek için kullanılır. If gtag yüzlerce gerekli etiketten yalnızca biriyse. Etiket yöneticisini kullanıyorsanız ve Google Ads’de analizin veya dönüşümleri izlemenin farklı sürümlerini yüklemeyi düşünüyorsanız, etiket yöneticisinin kendisi bunun için gtag kodunu kullanır ve sizin herhangi bir şey yapmanıza gerek yoktur.

• gtag kodu yalnızca Analytics ve Google Ads gibi birkaç Google hizmetinde çalışır. Etiket yöneticisi yalnızca Google hizmetleri için değilse Hotjar veya Facebook Pixel gibi diğer araçları yüklemek için de kullanılır . Etiket yöneticisi kullanmıyorsanız teknik ekipten herhangi bir araç yüklemesini ve siteye ek kod eklemesini istemeniz gerekir, bu da daha fazla zaman alır ve siteyi yavaşlatır.

• Etkinlikleri ve dönüşümleri izlemek için gtag kodunu kullanmak teknik bilgi gerektirir ve pazarlamacıların bu kodları düzenlemesi ve değiştirmesi zordur. Etiket Yöneticisi ile çok fazla teknik bilgiye ihtiyaç duymadan veya teknik ekibe bağlı kalmadan sitedeki en karmaşık kullanıcı işlemlerini takip edebilir ve Google Ads’te profesyonel dönüşümler oluşturabilirsiniz. Tag Manager ile GA4 kurulumu birkaç adımda çok kolay ve hızlı bir şekilde gerçekleştirilir.

 

Gtag’i ne zaman kullanmalıyız?

Bu soruyu cevaplamadan önce öncelikle eski Analytics.js kodunu mu kullanıyoruz onu gtag koduyla değiştirmemiz gerekiyor mu onu tartışalım.
Analizleri için hala Analytics.js doğrudan kodunu kullanan eski siteler için, etiket yöneticisinin bahsedilen birçok avantajından dolayı, doğrudan etiket yöneticisi kurulumuna gitmeleri ve ardından analizleri bunun aracılığıyla yüklemeleri gerektiğini öneriyoruz. analitiklere ek bilgi gönderilmemesi için çok dikkatli ve doğru bir şekilde yapılması gerekir.
Ancak herhangi bir nedenle etiket yöneticisini kullanmayı düşünmüyorsanız, Google Ads ile çalışıyorsanız ve dönüşümleri izliyorsanız, Google Ads’de dönüşümleri izlemeyi kolaylaştırmak için Analytics.js kodunu gtag ile değiştirmenizin daha iyi olacağını öneririz. Ancak analize yalnızca basit ve varsayılan veri analizi için ihtiyacınız varsa Analytics.js kodunu kullanmaya devam edebilirsiniz.

Şimdi asıl soruya geliyoruz; etiket yöneticisi için bahsedilen avantajlara rağmen kimler bunu kullanmıyor ve doğrudan gtag kodunu kullanmıyor?

Bunlardan ilki şirketinizde teknik ekibin site kodlarına erişimi olan etiket yönetimi aracının kullanımına güvenlik nedeniyle izin vermemesi olabilir. Örneğin, birisinin etiket yöneticisini kullanarak siteye virüslü ve bozuk bir etiket eklemesinden endişe edin. Bu durumda teknik ekip kodları doğrudan yerleştirme görevini üstleniyor ve pazarlamacının etiket yöneticisini kullanmasına izin vermiyor. Bu durumda etkinlikleri ve dönüşümleri takip etmek için gtag kodları kullanılmalıdır.
İkinci durum ise, etiket yöneticisinin baştan beri kullanılmadığı, gtag türü kullanılarak tüm kodların doğrudan siteye yerleştirildiği, çok sayfalı büyük sitelerdir. Bu kodların etiket yöneticisine aktarılması, kod sayısının çokluğu nedeniyle zor ve zaman alıcı bir iştir ve bu aktarımda herhangi bir hata oluşmaması için büyük özen gerektirir. Bu nedenle biz yine de bu transferi yapmalarını önersek de; Ancak bu tür siteler gtag ile çalışmaya devam edebilir ve sorunlarını kabul edebilir.

Etiket yöneticisinde gtag kullanabilir miyiz?

Etiket yöneticisine aşinaysanız ve onunla çalışıyorsanız, her etiketi oluşturmak için etiket yöneticisi tarafından önerilen varsayılan şablonları kullanabileceğinizi veya doğrudan etiketin içine bir kod parçası eklemek istiyorsanız Özel HTML etiketini kullanabileceğinizi biliyorsunuzdur. alan.

Diğer bir deyişle, analizleri yüklemek veya Google Ads dönüşümlerini izlemek için ilgili gtag kodunu Özel HTML etiketinin içine yerleştirebilir ve bu kodun doğrudan Etiket Yöneticisi Kapsayıcısına yerleştirilmesini sağlayabilirsiniz. Ortaya çıkan soru bu yöntemin iyi olup olmadığıdır.
Bunu yapmak yanlış değil ve işe yarıyor yani bu yöntemle amacınıza ulaşıyorsunuz ve kurulum veya takip yapılıyor; Ancak yine de her etiketi oluşturmak için etiket yöneticisinin varsayılan şablonlarını kullanmanızı öneririz.
Etiket Yöneticisi, analizlerin farklı sürümlerini yüklemek, her sürümdeki etkinlikleri izlemek ve Google Ads’de dönüşümleri izlemek için doğrudan kodlarla çalışmaktan çok daha kolay olan hazır şablonlar içerir. Bu aynı zamanda kodlamaya aşina olmayan pazarlamacıların etiketleri düzenlemesini kolaylaştırır ve etiket oluştururken olası hataları azaltır. gtag kodunu doğrudan etiket yöneticisinde kullanmamak daha iyidir.

Bu yazımızda Google hizmetleriyle ilgili kod türlerini yani analyze.js ve gtag’ı tanıttık, ardından kodları yönetmek için kullanılan etiket yöneticisi aracını tanıttık. Aşağıda bu kodlar arasındaki farkları ve ardından etiket yöneticisi ile kontrol ettik, böylece bu kodları, nerelerde kullanmanız gerektiğini ve bu kodlar yerine etiket yöneticisini kullanmanın önemini tam olarak anlayabilirsiniz.