E-Ticaret Nedir?
E-Ticaret Nedir?
Elektronik ticaret anlamına gelen e-ticaret, 1995 yılı itibariyle hayatımıza girmiş bir kavramdır. Elektronik ticaret, hizmet ve ürünlerin tüketiciler ile online kanallar vasıtasıyla bir araya getirildiği ticaret türüne verilen isimdir. Geleneksel ticaret yöntemlerinin yerini alan e-ticaret; satış, ödeme, dağıtım, reklam ve iletişim gibi tüm faktörlerin internet vasıtasıyla gerçekleştirildiği bir sistemi tanımlar.
Dünya genelinde geleneksel ticaret yöntemiyle çalışma standartlarını sürdüren küçük ve büyük ölçekli şirketler, dijital dönüşüm ile birlikte ticari yönlerini online kanallara çevirmeye başladı. Elektronik ticaret fiziki mağazaya sahip markaların yanı sıra özellikle küçük ölçekli firmaların büyüme endekslerini destekleyen bir sistem olma özelliği taşıyor. Bunun en büyük nedeni ise, e-ticaretin hedef kitle ile doğrudan ve hızlı bir biçimde iletişim kurabilmesi. Kısa sürede sağlanan hedef kitle iletişimi ile satış potansiyeli yükseldiği gibi ödemeler de hızlıca alınabiliyor. Elektronik ticarete adım atma aşamasında iş potansiyeli stoklu ve stoksuz olarak birbirinden ayrılıyor.
E-Ticaret Nasıl Yapılır?
“E-ticaret nasıl yapılır?” sorusunu yanıtlarken bu sürecin çok katmanlı bir yapıda olduğunu belirtmek gerekir. Söz konusu faaliyet, temel olarak satış ve lojistik aşamalarından oluşur. Tüketici, ürünü pazar yeri mağazası veya web sitesi üzerinden satın alır. Sipariş edilen ürün, tüketiciye sorunsuz biçimde ulaştığında ve herhangi bir iade/teknik destek talebi olmadığında süreç sonlanır. Faaliyetin temel amacı, ürün veya hizmetin lojistik planlaması yapılarak kullanıma hazır şekilde son müşteriye teslim edilmesidir.
Ödeme sistemi entegrasyonu, kargo takibi, lojistik ve stok yönetimi gibi aşamalar, e-ticaret için gerekenler listesinde ilk sıralardadır. Satışın sorunsuz ilerlemesi, tüm bu süreçlerin etkin bir biçimde planlanmasına bağlıdır. Başka bir ifadeyle müşteri memnuniyeti sağlamanın yolu arka planda kapsamlı ve kontrollü ilerleyen bir sürecin varlığıyla mümkün olur.
E-Ticarete Başlamak İçin Gerekenler Nelerdir?
Satış faaliyetlerinizin başarılı olması için her şeyden önce iyi bir iş fikri gerekir. Aynı zamanda online satışlara başlamadan önce sektöre ve ürünlere karar vermek faydalı olur. “E-ticarete nasıl başlanır?” sorusunu yanıtlarken iş modeline karar vermenin öneminden bahsetmek gerekir. Sektörünüzü ve ürünleri belirledikten sonra, hitap ettiğiniz kitleye göre bir iş modeli oluşturmanı gerekir. Örneğin; belli ürünlerin satıldığı butik bir platform açarak hizmet vermeniz mümkündür. Bütçenizi seçtiğiniz sektöre ve modele göre ayarlamanız da mümkündür.
“E-ticaret nedir?” sorusunu yanıtlarken bu faaliyetin vergi mükellefiyeti gerektirdiğini belirtmek faydalı olur. Satış işlemlerinizin sorunsuz gerçekleşmesi için e-ticaret sitesi kurmadan önce resmi açılış yapmanızı tavsiye ederiz. Şahıs şirketi kurmak başlangıç aşamasında iyi bir fikir olacaktır. Ayrıca bu süreçte e-ticaret için gerekli belgeler temin edilerek resmi başvurular yapılmaktadır.
E-ticaretin İş Değeri
E-ticaret satışlarının büyüme oranının çarpıcı bir şekilde%265’e ulaşacağı tahmin ediliyor. 2017 yılında, dünya çapında perakende e-ticaret satışları 2,3 trilyon $ tutarına ulaştı ve 2021 itibarıyla (sadece dört yıl sonra) gelirlerin 4,88 trilyon $ olması bekleniyor.1
Gösterdiği olağanüstü büyüme sayesinde e-ticaret, giderek daha değerli ve hatta hayati bir araç haline gelirken işletmelere şu olanakları sağlar:
- Rakiplerinden farklılaşma
- Dünyanın daha fazla bölgesinde daha fazla müşteriye ulaşma
- Doğrudan müşterilere satış yaparak ve daha az fiziksel mağaza bakımıyla maliyetleri azaltma
- Müşterilerin, Y kuşağı ve diğer dijital becerili müşteriler için gerekli bir özellik olan, tercih ettikleri cihazlardan diledikleri yerde ve diledikleri zaman alışveriş yapmalarını sağlama
- Çevrimiçi metriklerle değerli müşteri verileri elde etme
- Minimum düzeyde önceden yatırımla yeni ürünleri, hizmetleri, markaları ve işletmeleri test etme
- Müşterilere self servis seçenekleri sunarak daha az sayıda satış personeliyle daha fazla müşteriye satış yapma olanağı yakalama
- Hızlı ve düşük maliyetle ölçeklendirme
E-ticaret İşletmelerine Örnekler
E-ticaret, 1990’lardan itibaren ana akım bir fenomen haline geldi. Şu anda dünyanın en büyük e-ticaret platformu olan Amazon.com, 1995 yılında piyasaya çıktı ve kısa süre içinde Alibaba, PayPal ve eBay gibi diğer büyük e-ticaret işletmeleri çıktı. 2000’lerin başında, tüm büyüklüklerdeki işletmeler e-ticaret deneyimleri sunuyordu.
Amazon gibi bazı B2B ve B2C işletmeleri, hiçbir fiziksel mağazası olmayan e-ticaret işletmeleri olarak ortaya çıkar. Tek bir alanda hizmet sunan bu tür işletmeler genellikle geleneksel perakende pazarında yalnızca e-ticaret çözümüyle doldurulabilecek bir boşluğu belirler.
Warby Parker, müşterilerin yalnızca kendi evlerinin rahatlığında gözlük denemek istediğini fark eden bir şirket örneğidir. 2010 yılında yalnızca çevrimiçi olarak reçeteli gözlük satan bir şirket olarak kuruldu ve 2015 yılında değeri 1 milyar $’ı aşıyordu. Bugün Warby Parker, e-ticaret satışlarını tamamlamak için sınırlı sayıda fiziksel mağazada faaliyet göstermektedir. (Daha sonra fiziksel konumlar eklenen tek bir alanda hizmet sunan şirketler brick-and-click [hem mağazası hem çevrimiçi mağazası olan] şirketler olarak nitelendirilir.)
Casper Mattresses de faaliyetlerine yalnızca e-ticaret satışıyla başladı. 2014 yılında kurulan Casper’ın değeri 2019 yılında 1,1 milyar $’ı aştı ve her geçen yıl satışları artmaya devam etti. Casper, hem çevrimiçi hem de Target gibi şirketlerle yaptığı iş birlikleri sayesinde sınırlı sayıda fiziksel mağazada yatak ve ilgili ürün satışı yapmaktadır.
Blonde Salad Chiara Ferragni tarafından 2009 yılında kurulan başka bir e-ticaret şirketidir. Sosyal medya fenomenlerinin çalışmalarıyla y kuşağı müşterilerinin hedeflendiği Blonde Salad markası, kısa süre içinde moda blogundan çevrimiçi dergiye dönüştü ve hızla kapsamı genişleyerek kıyafet ve aksesuar satışı yapılan bir e-ticaret işletmesi oldu.
Diğer işletmeler uzun bir geleneksel fiziksel mağaza geçmişine sahip ve e-ticareti geleneksel satış teklifleriyle entegre etmişlerdir. Örneğin, Londra merkezli büyük mağaza John Lewis & Partners’ın ilk John Lewis mağazası 1864’te açıldı ve şirket bünyesinde şu anda Büyük Britanya’da 50’den fazla fiziksel mağaza bulunmaktadır. Aynı zamanda işletme, müşterilerin çeşitli cihazlardan çevrimiçi alışveriş yapmalarına ve eve teslim veya mağazadan teslim seçenekleriyle ürün satın almalarına olanak tanıyan gelişmiş e-ticaret tekliflerini entegre etti.
Louis Vuitton (1854’te kuruldu), Things Remembered (1967’de Can Do adıyla kuruldu) ve TJX Companies (1956’da Zayre Corp. olarak kuruldu) e-ticareti başarıyla entegre eden geleneksel perakendecilere ek örneklerdir. Hepsi, müşterilerin ürünleri denemeye, satış görevlileriyle etkileşimde bulunmaya ve ürünlere fiziksel olarak dokunup test etmeye devam edebilecekleri fiziksel mağazalara sahiptir. Aynı zamanda, e-ticaret kanalları dünyanın her yerindeki müşterilerin ürünleri araştırmasına ve istedikleri zaman, istedikleri yerde teslimat için tercih ettikleri cihazı kullanarak sipariş vermelerine olanak tanır.
E-Ticaret Sektörünüzü ve Satacağınız Ürünleri Belirleyin
Atmanız gereken ilk adım, sektörü belirlemektir. Eğer aktif bir şekilde ticaretle uğraşıyorsanız tecrübeli olduğunuz sektörden e-ticarete girmek sizin için avantajlı olur. Başlangıçta deneyimli olduğunuz bir sektöre girip ilerleyen süreçte e-ticaret markanızın kapsamını genişletmeniz mümkün. Sonrasında sitenizdeki ürünlerin çeşidini arttırarak, yeni kategoriler açmanız da mümkündür. Bu sayede iş modeli belirlenerek e-ticaret çeşitleri arasından bir seçim yapılabilmektedir.
Yeni bir iş kurmak için e-ticarete giriş yapıyorsanız yine dikkat etmeniz gereken ilk detay sektörü bilmeniz olacaktır. Fakat işin daha çok ticari ve yönetim kısmında rol alıyorsanız mevcut sektörler arasından doğru bir seçim yapmalısınız. Ayrıca aktif olarak rekabetin yoğun olduğu sektörlerden başlamak zorlayıcı olacaktır. Bu nedenle sektör analizi yapıp hizmet açığı bulunan bir alana yönelmelisiniz.
Sektörünüzü belirledikten sonra satışa çıkaracağınız ilk ürünler de çok önemlidir. Standart ürünlerin bulunduğu bir sektör seçtiğinizde işini biraz daha kolay olur. Fakat ürün yelpazesi geniş bir sektörde, hangi kategoriden ilerleyeceğinize doğru karar vermelisiniz. Bunun için de rakip analizi yapmanız gerekecektir.
E-Ticaret Yapmanın Maliyeti Nedir?
E-ticaret nedir nasıl yapılır sorularını araştıranların merak ettiği konuların başında e-ticaret maliyetleri gelir. Peki, e-ticaret yapmanın maliyeti nedir? E-ticarete başlamak için hazır e-ticaret paketleri sunan platformlara katılmak ya da hazır bir e-ticaret sitesi teması ile işe başlamak yeterli gibi görülse de orta ve uzun vadede e-ticaret işine özel bir e-ticaret sitesi kurulumu gerekecektir. Hazır e-ticaret paketleri oldukça uygun maliyetlidir. Ancak e-ticaret maliyetleri arasında farklı maliyet kalemleri de bulunuyor!
E-ticaret sitesi kurmak ya da e-ticarete başlamak için dikkate alınması gereken maliyetlerden bazıları şunlardır;
- Ürün üretimi veya ürün tedariki,
- E-ticaret şirketi kurulumu,
- Depo ve ofis kiraları,
- Teslimat şirketleri komisyonları,
- Paketleme, ambalaj ve etiketleme,
- Pazaryeri komisyonları,
- Stoksuz satış işletmesi ise hammadde ve envanter maliyetleri,
- Üretim yaptırıyorsanız ekipman, malzeme ve işçilik,
- E-ticaret sitesi tasarımı,
- Yazılım,
- Muhasebe,
- Alan adı ve hosting,
- Platform abonelikleri,
- Ofis mobilyaları, ofis gereçleri,
- Elektrik, su ve doğalgaz gibi temel ihtiyaç maliyetleri,
- Bilgisayar, server, yazıcı, cep telefonu ve televizyon gibi elektronik cihazlar,
- Personel maaşları, sigorta ve ikramiyeler,
- Logo tasarımı, reklamlar, basılı materyaller ve kartvizitler,
- Dijital pazarlama ve SEO maliyetleri,
- Araç veya araç kiralama maliyetleri.
- ChatGPT, içerik oluşturma ve SEO için uygun mudur?
- Şema İşaretleme Nedir ve SEO İçin Neden Önemlidir?
E-ticaret nasıl yapılır diye düşünüyorsanız, yukarıda saydığımız temel faktörlerin dikkate alınması gerekiyor. Birkaç bin lira ya da on binlerce lira harcamanız gerekebilir. Seçilen ürün gamı rağbet gören bir kategori haline gelirse kısa sürede büyük kazançlar elde edilebilir ya da kısa sürede e-ticaret son vermeniz gerekebilir. Ancak bir şekilde e-ticarete başlayan birçok işletme, e-ticaret için yapılması gerekenleri uyguladığında kısa sürede başarıya ulaşabiliyor.