ded9 tr

Yapılandırılmış Veri Nedir? ve SEO’yu Nasıl Etkiler?

Veri yapısı ve anlamsal web nedir?

Semantik Web yeni değil ve 1988’den beri var; Peki anlamsal web ne anlama geliyor?
Anlambilim, kelimeler ve ifadeler arasındaki ilişkiyi ve bunların neyi simgelediğini inceleyen, dildeki anlamı inceleyen bilimdir; Dolayısıyla anlamsal ağ anlamlı bir internettir; Dolayısıyla semantik web, anahtar kelimeler ve backlinklerle ilgili değildir, ancak semantik webde ilk önce kavramlar arasındaki ilişki; Yani, kelimenin ve ifadenin kendisinin önemli olmasından ziyade arkasında yatan kavram ve temaları önemlidir.

Bu makalenin başında verdiğimiz girişe göre, arama motoru robotları anlamı insanlar kadar anlama yeteneğine sahip değildir, bu nedenle anlamsal ağın kendine has kelime ve gramer yelpazesi vardır. Anlamsal Web’in kelime ve dilbilgisini kullanarak, arama motoru botlarının analiz edip anlayabileceği mantıksal tabanlı ifadeler ve cümleler yazabilirsiniz.

 

Veri yapısını neden kullanmalı?

Yıllar geçtikçe, arama motoru sonuç sayfalarında (elbette Google’dan bahsediyoruz) sıkıcı bir mavi bağlantı listesi oluştu:

 

Yararlı bilgilerle dolu, oldukça iyi bir şekilde bir araya getirilmiş sayfalara dönüştürüldü. Sonuçlar bağlantısını tıklamanıza gerek kalmadan aynı arama sayfasındaki bilgilerden cevabınızı bulmanız mümkün olabilir.

Yukarıda gördüğünüz çeşitli kart ve widget’lara genel olarak iki türü olan “arama özelliği” adını veriyoruz:

Arama özellikleri, sonuçlar sayfasının nispeten büyük bir bölümünü kaplar ve ayrıca daha yüksek bir tıklama oranına sahiptir. Gözlemlerimize göre, eklentili özellikler (yıldız derecelendirmesi gibi) bile, eklentisi olmayan özelliklerle karşılaştırıldığında neredeyse %30 daha fazla tıklama alıyor. Web siteniz bu bölümler arasında yer almıyorsa büyük fırsatları kaçırıyorsunuz demektir.
Ayrıca veri yapısı kullanıcı deneyimini geliştirir. Yapılandırılmış veri varsa kullanıcılar, yapılandırılmış verileri farklı programlara ve web sitelerine aktarabilir; Örneğin kullanıcı, etkinliğin tarihini doğrudan veya tek tıklamayla sisteminin takvim yazılımına girebilir veya arama sonuçları sayfasından ayrılmadan film veya konser bileti rezervasyonu yapabilir ve en yakın restoranın telefon numarasını bulabilir. Tamam, umarım sizi veri yapısı işaretlemesinin artık bir seçenek değil, bir zorunluluk olduğuna ikna etmişizdir. Şimdi veri yapısının teknik konularına geçiyoruz.
Özellikler anlamsal ağın bir parçasıdır ve Google’ın anlayıp yorumlayabileceği bir veri yapısına göre oluşturulur. Bu nedenle Google, yalnızca sitenin içeriğini anlayabiliyorsa siteniz için bu özellikleri arama sonuçlarında etkinleştirebilir. Bu amaçla Google için gerekli olan ek bilgileri, yapılandırılmış veriler aracılığıyla web sitenizin sayfalarının kodlarına yerleştirmelisiniz.

 

Schema.org, Mikro Veri, Mikro Format veya DRFa?

Tüm uzmanlar veri yapılarını işaretlemenin en iyi yolu (yani veri yapılarını nasıl işaretleyeceği) konusunda hemfikir değil; Bu nedenle RDF, RDFa, Mikroformatlar, Mikrodata, Şema ve benzeri pek çok ve kafa karıştırıcı terimler ortaya çıktı. Burada bunları basit bir dille anlatmaya ve SEO için hangisinin en iyi seçenek olduğunu görmeye çalışıyoruz.
Bilgiyi (doğal olarak veya makine dili aracılığıyla) iletmek istiyorsanız iki şeye ihtiyacınız olacaktır:
• Kelime dağarcığı: işaretler ve anlam arasında iletişim kuran bir dizi kelime ve;
• Dilbilgisi: kelimelerin anlamı iletmek için nasıl kullanılabileceğini belirleyen bir dizi kural.
Beş girişten oluşan, veri yapısı işaretlemesi için tanımlanan sözcük dağarcığının bir örneğini burada bulabilirsiniz:
• Kişi: Bir kişi (yaşayan, ölü veya hayali). Bir kişi aşağıdaki özelliklerle tanımlanabilir:
• familyName: Kişinin soyadı;
• GivenName: Kişinin takma adı veya adı;
• cinsiyet: Kişinin Cinsiyeti;
• doğum tarihi: Kişinin doğum tarihi.
Bu kelimelere ek olarak, bilgisayar programının bilgileri anlayabilmesi ve bunlara göre saklayabilmesi için çeşitli gramer kurallarına da ihtiyacımız vardır.

 

Veri yapısı sözlüğü:

Schema.org
• DCMI
• FOAF
• Mikro biçimler

Veri yapısı grameri:

• Mikro veriler
• JSON-LD
• RDFa
• Mikro biçimler

Not: Mikro formatlar, hem HTML sayfalarına yerleştirilmesi için veri yapısının gramerini hem de gerekli kelimeleri tanımlar. Bu nedenle hem kelime hem de gramer bölümünde bunlara değindik. Bu formatın dezavantajı, onu yalnızca uygun sözcük dağarcığının Mikroformat formatında zaten tanımlanmış olması durumunda kullanabilmenizdir. Ancak RDFa, Microdata ve JSON-LD’yi kullanarak istediğiniz kelimeleri kullanabilir, hatta kendi yeni kelimelerinizi bile oluşturabilirsiniz.

 

Veri yapısı için hangi kelime ve gramer kullanılmalı?

Kelime seçimi konusunda yukarıdaki seçeneklerden birini tercih edecekseniz önerimiz Schema.org olacaktır; Çünkü Google, Yahoo, Bing ve Yandex gibi popüler arama motorları bunu destekliyor; İyi ve kapsamlı bir rehberi var ve geliştirme ekibi aktif.
Ancak gramer konusunda size kısa bir cevap veremeyiz. Şu anda önünüzde üç ana seçenek var: RDFa (Özniteliklerde Kaynak Açıklama Çerçevesi), Mikro Veri ve JSON-LD (Verileri Bağlamak için JavaScript Nesne Gösterimi veya Verileri Bağlamak için JSON). RDFa ve Mikro Veri kavramları birbirine çok yakındır ve her ikisi de HTML verilerinin yeniden kullanılmasına olanak sağlar.
RDFa yönteminde (bu paragrafın altındaki kod) “startDate”, “endDate” ve diğer işaretleme değerleri kullanıcıya görünür olup, bilgi kopyalama veya tekrarı içermez:

San Francisco 49ers

Joe Montana

1979
1992

Öte yandan, JSON-LD verileri çoğaltır ve
Belki böyle bir fark gözle görülmeyebilir ama bir dijital pazarlamacı veya SEO uzmanı açısından bakıldığında etkili ve önemli bir faktördür.
Genel olarak, mevcut istatistikler (aşağıdaki tabloya bakın), Mikro Verilerin mevcut en yaygın kullanılan yöntem olduğunu, ardından JSON-LD’nin geldiğini gösteriyor ve bir yükseliş eğilimi görüyoruz. Şu anda Google’ın önerisi JSON-LD’yi kullanmak; Ancak arama motorları Mikro Verileri ve RDFa’yı da tanıyabilir.

Sonuç olarak, genel önerimiz, web sitelerinin büyük çoğunluğuna uygun olacak bir Schema.org ve JSON-LD kombinasyonudur.

İlk adım: Uygun şemaları seçin

Schema.org’da bulunan farklı şemalara göz atın. Aşağıdakiler en yaygın kullanılan şemalar arasındadır:
Organizasyon
• Kişi
• Yer
• Yerel İşletme
• Restoran
• Ürün
• Teklif
• İncele
• Yaratıcı Çalışma (yenilikçi ve sanatsal faaliyetler)
• Kitap
Film
• Etkinlik

İkinci adım: Veri yapısını işaretleyin

Google sayesinde web sitenizdeki veri yapılarını işaretlemek için karmaşık kodlamaya ihtiyacınız yok; Bunun yerine, işaretleme süreci boyunca size eşlik edecek olan Yapılandırılmış Veri İşaretleme Yardımcısı adı verilen kullanımı kolay bir aracı kolayca kullanabilirsiniz. Bu pratik ve kullanışlı aracı kullanmak için aşağıdaki adımları izleyin:

1. Yapılandırılmış Veri İşaretleme Yardımcısını açın; Uygun bir şema seçin ve önceki adımda hazırladığınız tablodan bir adres girin. Daha sonra Etiketlemeyi Başlat düğmesini tıklayın.

2. İstediğiniz bileşeni veya bölümü vurgulayın ve beliren menüden uygun şemayı seçin. İstediğiniz başlıkları sağ kenar çubuğunda bulamıyorsanız Eksik Etiketleri Ekle düğmesini kullanarak ekleyebilirsiniz. Çalışmayı bitirdikten sonra kırmızı HTML Oluştur düğmesine tıklayın.

3. Adım: İşaretlemeyi test edin

Tarayıcınızda Yapılandırılmış Veri Test Aracını açın ve istediğiniz sayfanın adresini girin. Bu araç, yer imlerine eklenen tüm bilgileri gerekli hata ve uyarılarla birlikte görüntüler.

Şimdi oturup beklemeniz gerekiyor. Doğal olarak, Google web sitesini tekrar inceleyinceye kadar web sitenizin içeriğini arama sonuçları sayfalarının özelliklerinde ve zengin snippet’lerinde (derecelendirme yıldızları gibi ek bilgiler içeren bağlantılar) görüntülemek mümkün olmayacaktır. Ayrıca, veri yapısına yer işareti koymuş olsanız bile, her şey yolunda gittiyse ve veri yapısı test aracı hiçbir sorun göstermediyse, hiç kimsenin veri yapınızı Garanti arama sonuçlarında görüntüleyemeyeceğini unutmayın. Arama sonuçları sayfalarının özelliklerinde ve zengin snippet’lerinde veri yapısının gösterilmemesinin en önemli nedenleri arasında şunlar sayılabilir:
• Veri yapısı sayfanın ana içeriğiyle eşleşmiyor veya sahtekarlık potansiyeli tespit edildi;
• Veri yapısında, test aracının tespit edemediği kusurlar var;
• Favorilere eklenen içerik kullanıcının görüşünden gizlenir.
Google’ı hiçbir şekilde kandırmaya çalışmamanız gerektiğini unutmayın; Çünkü veri yapılarının uygunsuz kullanımı nedeniyle neredeyse kesinlikle para cezasına çarptırılacaksınız. Bazı durumlarda otomatik işlemler yerine web sitenizdeki sorunla ilgilenme sorumluluğu Google çalışanlarına bırakılır. Soruna neden olan web sitesine gönderilen mesajın içeriği genellikle şuna benzer:
“Görünüşe göre bu web sitesinin bazı sayfalarının işaretlenmesinde, kullanıcının göremeyeceği içeriklerin işaretlenmesi; alakasız veya yanıltıcı içeriği işaretlemek; ve/veya Google’ın zengin snippet’lere ilişkin kalite yönergelerini ihlal eden başka yanıltıcı davranışlar kullanıldı.”
veya bunun gibi bir şey:

4. Adım: Google Web Yöneticisi Araçlarını kullanarak sorunları belirleyin.

Murphy Yasasına göre, eğer yanlış gitme fırsatı varsa, bu mutlaka olacaktır. Bu nedenle hata olasılığını en aza indirmeye dikkat etmeli ve mevcut sorunları hızlı bir şekilde tespit edip düzeltmelisiniz. Bu bağlamda, veri yapısı incelemesini günlük SEO planlarınızın
bir parçası olarak düşünmelisiniz. Neyse ki Google, arama konsolu veya Web Yöneticisi Araçları ile sizi burada yalnız bırakmıyor. Google arama konsoluna (Google Web Yöneticisi Araçları) girmeniz yeterlidir. Ardından Arama Görünümü bölümünde Yapılandırılmış Veriler’i seçin. Bu araç size yalnızca olası hataların ayrıntılarını göstermekle kalmaz, aynı zamanda web sitenizde tespit edilen farklı veri yapılarının ayrıntılarını da sağlar.

 

Çözüm

Artık web sitenizi Anlamsal Web’e hazırlamak için gerekli tüm bilgi ve araçlara sahipsiniz. Web’in önemi, çalışmaya başlamanızı ve web sitenizin farklı bölüm ve sayfalarındaki bilgileri bir veri yapısına dönüştürmenizi gerektirir. Bu yolda yanınızda olacağız ve yardımımıza güvenebilirsiniz.

Exit mobile version