ded9 tr

Yapay zekada işletim ortamı türleri + örnek ve açıklama

Yapay zekada işletim ortamı
” Yapay Zeka” alanında akıllı sistemleri tanımlamak için ” Akıllı Ajan ” ve “Çevre” olmak üzere iki genel bölüm düşünülebilir. Akıllı etmen, kendi ortamındaki bir varlık Yapay zekada olarak eylemler gerçekleştirir ve geri bildirim alır. Akıllı etmenlerin etrafındaki ortamlar farklı özelliklere sahiptir ve bunları birbirinden ayırt edecek kriterler belirlenebilmektedir. Bu yazımızda yapay zekadaki çalışma ortamı türlerini tartışıyor ve her biri için gerçek dünyadan somut bir örnek sunuyoruz.

Akıllı ajan nedir?

Yapay zeka türlerinde akıllı etmen kavramı, sensörleri aracılığıyla çevresini anlayabilen ve harekete geçerek çevreyi etkileyen her varlığı ifade etmektedir. Dolayısıyla akıllı failin anlama, düşünme ve hareket etme olmak üzere üç adımı gerçekleştirdiği söylenebilir.

Yapay zekanın ve akıllı sistemlerin bileşenlerinin birçok tanımında akıllı etmen aşağıda belirtilen üç türe ayrılabilir:

  • İnsan Faktörü : İnsan faktörü kulak, göz, burun ve ağız gibi sensörlere sahiptir ve bir dizi aktiviteyi gerçekleştirmek için el ve ayaklarını kullanır.
  • Robot ajan : Robot ajanın, ortamdan girdi verilerini aldığı bir kamera veya radarı vardır. Ayrıca bu tür aracıların, faaliyetleri ve görevleri gerçekleştirmek için kullanılabilecek bir dizi motoru vardır.
  • Yazılım aracısı : Bu aracı türü, dosyaları veya verileri girdi olarak alabilir ve bunlar üzerinde değişiklik veya hesaplamalar uyguladıktan sonra çıktı sağlayabilir.

Bu sayede etrafımızdaki dünyanın cep telefonları, kameralar, mikrodalga fırınlar ve benzeri çeşitli etkenlerle dolu olduğu, hatta insanların dahi akıllı etkenler olarak değerlendirildiği söylenebilir.

 

Yapay zekanın çalışma ortamı nedir?

Yapay zeka alanına ilgi duyan ve yapay zekanın yol haritasını esas alan kişiler bu yola yeni başlayanlar olarak adım atarken, yapay zekanın ortak tabiriyle “çevre” terimiyle karşılaşıyorlar.

Akıllı etmenin çevresinde, etmenin ortamı adı verilen bir dünya vardır. Etkeni çevreleyen ortam, etkenin kendisini içermez. Başka bir deyişle ortamın, failin içinde bulunduğu durum ve durum olduğu söylenebilir. Satranç oyununda satranç tahtası çevre, satranç oyuncuları ise akıllı aktörler olarak kabul edilmektedir.

Ajan, sensörleri aracılığıyla çevredeki ortamdan bilgi alır ve bunları işleyerek hangi eylemi gerçekleştireceğine ve bunun çevre üzerindeki etkisine karar verir. Yapay zekayı kullanarak bir sorunu çözmeye niyetlendiğimizde, ajanın etrafındaki ortamı bilmek ve ortamın çeşitli özelliklerini dikkate almak gerekir.

Yapay zeka dersi başlıklarına baktığımızda bu dersin giriş konusunun bir kısmının akıllı zekanın ana bileşenlerinden biri olarak kabul edilen yapay zekadaki çalışma ortamı türlerinin açıklanması ile ilgili olduğunu görebiliriz. sistemler. Aşağıda yapay zekadaki işletim ortamı türlerinin her birini açıklayacağız.

 

Yapay zekada işletim ortamı türleri

Yapay zekanın uygulamaları günümüzde insan yaşamının farklı düzeylerinde görülebilmektedir. Akıllı ajanlar hedeflerine farklı ortamlarda ulaşmaya çalışırlar. Yapay zekada etmen ortamları farklı özelliklere sahiptir ve akıllı etmenlerin hedeflerine ulaşabilmeleri, eylem ve faaliyetlerini tamamlamada başarıya ulaşabilmeleri için bulundukları ortamın özelliklerine ve koşullarına aşina olmaları gerekmektedir.

Yapay zekada farklı çalışma ortamları için farklı kriterler dikkate alınabilir ve farklı kategorilere ayrılabilir. Aşağıda yapay zekadaki farklı çalışma ortamlarının bir listesi verilmektedir:

  1. “Tamamen Gözlemlenebilir Ortam” ve “Kısmen Gözlemlenebilir Ortam”
  2. “Deterministik Ortam” ve “Rastgele Ortam” (Deterministik Olmayan Ortam)
  3. “Dinamik Ortam” ve “Statik Ortam”
  4. “Ayrık Ortam” ve “Sürekli Ortam”
  5. “Bölümsel Ortam” ve “Sıralı Ortam” (Bölümsel Olmayan Ortam)
  6. “Erişilebilir Çevre” ve “Erişilemez Çevre”
  7. “Tek Aracı Ortamı” ve “Çoklu Aracı Ortamı”
  8. “Rekabet Ortamı” ve “İşbirlikçi Ortam”
  9. “Bilinen Ortam” ve “Bilinmeyen Ortam”
  10. “Tam Çevre” ve “Eksik Çevre”

 

Bu makalenin sonraki bölümlerinde yapay zekadaki işletim ortamı türlerinin her birini açıklayacağız.

 

1. Görünür ortam ve yarı gizli ortam

Yapay zekadaki çalışma ortamlarından biri, görünür ortam ve yarı gizli ortamdır. Görünür ortamda, ajanın görevini doğru ve eksiksiz bir şekilde yerine getirebilmesi için gerekli tüm bilgilere yapay zeka sistemi aracılığıyla erişebilecektir.

Başka bir deyişle, akıllı ajan bu ortamda sensörlerini kullanarak çevredeki ortamı tam olarak anlayabilir ve sorunu çözmek için kendi çözümünü üretebilir. Görünür ortam için gerçek dünyadan bir örnek vermek istersek, yolda hareket eden bir arabadan söz edebiliriz. Sürücü (akıllı ajan) önündeki yolu ve yolun etrafındaki kaldırımlar, insanlar, ağaçlar ve diğer arabalar gibi çevreyi görebiliyor. Bu nedenle ajanın önündeki yol gözlemlenebilir bir ortam olarak kabul edilir.

Yapay zekanın yarı gizli ortamında, belirli bir anda ortamın tüm koşulları akıllı ajan tarafından görülemez. Dolayısıyla bu etmenler çevreden bilgi elde etmek için istatistiksel yöntemler kullanırlar. İki oyunculu veya çok oyunculu oyunlar yarı gizli ortamlara örnektir. Oyuncu yalnızca kendi hareketlerinin ve sonraki hamlelerinin farkında olabilir, diğer oyuncuların oyunundan ve sonraki hareketlerinden haberdar olamaz.

 

2. Yapay zekadaki işletim ortamlarından biri olarak deterministik ve rastgele ortamlar

Deterministik ve rastgele ortamlar, yapay zekadaki diğer işletim ortamları arasındadır. Deterministik ortamda, gelecekteki koşullar ve olaylar akıllı etmen tarafından bilinir ve ortamda deterministik olmayan olayların durumu veya olasılığı yoktur. Bir trafik ışığı, bir sonraki durumu etmen tarafından bilinen akıllı bir insan etmen için kesin bir ortam olarak kabul edilir.

Rastgele ortam, yapay zekada etmen için ortamın sonraki koşullarının kesin olarak bilinmediği bir başka etmen ortamı türü olarak değerlendirilmektedir. Bir radyo istasyonu ve bir futbol maçı rastgele ortamlar olarak kabul edilir. Radyo sinyalinin alıcısı bir sonraki sinyalleri alacağından emin değil. Futbol oyununda hiçbir oyuncu ne zaman gol atma şansına sahip olacağını tahmin edemez.

 

3. Yapay zekada dinamik ortam ve statik ortam nedir?

Dinamik ortam ve statik ortam, yapay zekada iki tür çalışma ortamıdır. Dinamik ortam sürekli değişmektedir ve akıllı etmen, eylemini gerçekleştirmek için ortam koşullarını tekrar tekrar kontrol etmelidir. Statik çevre koşulları dinamik çevre koşullarından farklıdır. Sabit ortamda hiçbir şey değişmez ve etmen ortama ilk kez yerleştirildiğinde tüm ortamı kontrol edebilir ve bir sonraki kararlarını vermek için ortamı yeniden kontrol etmesine gerek kalmaz. Futbol oyunu dinamik bir ortam olarak adlandırılabilir çünkü bu oyunda oyuncuların konumları her an değişmektedir ve oyuncunun bir sonraki eylemini gerçekleştirmek için çevredeki ortamdaki değişiklikleri dikkate alması gerekir.

 

 

Akıllı elektrikli süpürge, sabit bir ortamı yani bir odayı temizleyebilen ajanlara örnektir. Yani elektrikli süpürgenin etrafındaki ortam sürekli değişmiyor ve operatör (elektrikli süpürge) odanın konumunu yalnızca bir kez kontrol edip temizlemeye başlayabiliyor.

 

4. Ayrık ortam ve sürekli ortam

Yapay zekadaki diğer çalışma ortamı türleri arasında iki ayrık ve sürekli ortamdan bahsedebiliriz. Ayrık bir ortam, akıllı bir aracının amacına ulaşmak için yaptığı eylemlerin sayısının sınırlı olduğu bir ortamdır.

Satranç oyunu ayrık ortamın bir örneği olarak düşünülebilir. Bu oyunda oyuncuların hamle sayıları her oyunda farklı olabilse de, taşların kazanma ve kaybetme durumuna ulaşmak için yapacakları hamle sayısı sınırlıdır.

 

 

Sürekli ortam ise akıllı failin eylemleri için sınırlı bir aralığın düşünülemeyeceği bir ortam olarak ifade edilmektedir. Kendi kendini süren araba, sürekli çevreye örnek olabilir. Yani böyle bir acentenin sürüşüne belirli bir sayıda süre verilemez, sürücüsüz otomobillerin sürüşü sürekli aralıklarla yapılır.

 

5. Yapay zekada periyodik ortam ve sıralı ortam nedir?

Periyodik ortam ve sıralı ortam, yapay zekada çalışma ortamı türleri olarak kabul edilir. Periyodik ortamda akıllı ajan önceki eylemlerini dikkate almadan mevcut adımdaki yeni eylemi hakkında karar verirken, sıralı ortamda ajanın önceki eylemleri ve kararları yeni bir karar alma ve gerçekleştirmede önemli rol oynamaktadır. acentenin yeni bir faaliyeti. Bu şekilde sıralı ortama yerleştirilen etmenin, önceki tüm eylem ve tepkileri saklayacak bir belleğe sahip olması gerekir.

Gerçek dünyadan periyodik bir ortama örnek vermek istersek, duyarlı robottan bahsedebiliriz. Bu robot her seferinde kullanıcının sorusuna cevap veriyor ve soruyu cevaplamak için kullanıcının önceki sorularına dikkat etmesine gerek kalmıyor.

 

 

Dama oyunu da sıralı bir ortam için düşünülebilecek gerçek dünyadan bir örnektir. Bu ortamda oyuncuların önceki tüm hamleleri sonraki hamlelerini etkileyebilmektedir.

 

6. Yapay zekadaki işletim ortamlarından biri olarak erişilebilir ortam ve erişilemez ortam

Yapay zekadaki diğer işletim ortamı türleri arasında erişilebilir iki ortam ve erişilemez ortamlardan bahsedilebilir. Erişilebilir ortamlarda akıllı ajanlar, çevre koşulları hakkında tam ve doğru bilgilere erişebilir. Bir evin odası, akıllı temsilci için erişilebilir bir ortam olarak kabul edilir; burada temsilci, oda içindeki tüm cihazlara ve odanın uçlarına erişebilir.

Erişilemeyen ortamlarda akıllı etmen, ortam hakkında tam ve doğru bilgiye sahip değildir ve ortamda hangi koşulların ortaya çıkacağını tam olarak bilememektedir. Gezegen, akıllı bir varlık olan insanın, yeryüzünde meydana gelen bir olayın tüm sonuçlarından haberdar olamayacağı, erişilemez bir ortam olarak değerlendirilebilir.

 

 

7. Tek aracılı ortam ve çok aracılı ortam

Ortamdaki etmenlerin sayısı, yapay zekada etmen ortamlarının türlerini sınıflandırmak için kullanılan kriterlerden biri olarak kabul edilmektedir. Ortamda bir sorunu çözecek tek bir akıllı etmen varsa bu ortama tek etmenli ortam adı verilir. Tenis oyunu, insan temsilcinin duvarın önünde tenis topuyla oynadığı tek temsilcili bir ortam olarak düşünülebilir.

Ortamda çok sayıda akıllı etmenlerin bulunduğu ve ortak bir hedefe ulaşmak için faaliyet ve görevler gerçekleştirdiği durumlarda, çok etmenli bir ortamla karşı karşıyayız. Futbol oyunu, birden fazla futbolcunun oyunu kazanmak için birbirlerine karşı futbol oynadığı, çok oyunculu bir ortamın gerçek dünyadaki bir örneği olarak sunulabilir.

 

8. Rekabetçi ortam ve etkileşimli ortam

Yapay zekadaki bir diğer etmen ortamı türü ise birden fazla akıllı etmenin birbirinin önünde yer aldığı ve hedeflerine ulaşmak için birbirleriyle savaşmaya çalıştığı rekabetçi ortamdır. Satranç oyunu, 2 oyuncunun oyunu kazanmak için birbirleriyle yarıştığı rekabetçi bir ortam olarak kabul edilir.

Yapay zekadaki diğer işletim ortamları arasında etkileşimli ortamdan bahsedebiliriz. Böyle bir ortamda birçok faktör ortak bir hedefe ulaşmak için birbirleriyle etkileşime girer ve işbirliği yapar. Akıllı evler, bu evlerdeki sensörlerin birbirleriyle etkileşime girerek evin güvenli durumunu kontrol ettiği etkileşimli bir ortam olarak değerlendirilmektedir.

 

9. Bilinen ortam ve bilinmeyen ortam, yapay zekadaki çalışma ortamı türlerinden biridir.

bu ortam ve bilinmeyen ortam, yapay zekadaki diğer çalışma ortamı türleridir ve bu ortamların kriterleri, akıllı ajanın bilgi düzeyine göre belirlenir.

Bilinen ortamda akıllı etmen, ortamın tüm koşullarını, yasalarını ve geri bildirimlerini bilir. Başka bir deyişle, bu tür ortamlardaki akıllı etmen, hangi eylemleri gerçekleştirebileceğini ve bu eylemlerin sonuçlarının ne olacağını tam olarak bilir. Satranç oyunu bilinen bir ortam olarak kabul edilebilir. Oyuncu (akıllı temsilci), taşların tüm hareket durumlarını ve hareketlerden kaynaklanan durumu zihninde analiz edebilir.

Aksine, bilinmeyen ortamlardaki akıllı etmen, yapılan eylemlerden kaynaklanan kural ve koşullar konusunda yetersiz ve sınırlı bilgiye sahiptir. Yani bu tür ortamlardaki akıllı ajan, hangi aksiyonları alabileceğini ve bu aksiyonların sonuçlarının ne olacağını tam olarak bilememektedir. ” Güçlendirmeli Öğrenme ” (Güçlendirmeli Öğrenme) temelli programlar bilinmeyen ortamlar olarak kabul edilir. +

Bilgisayar oyunlarında, insan olmayan akıllı etmen (yani bilgisayar sistemi) yavaş yavaş oyunun nasıl oynanacağını öğrenir ve hareketlerinden elde ettiği olumlu ve olumsuz puanları dikkate alarak bilinmeyen ortamla karşı karşıya kalarak oyun sırasında performansını artırır.

 

10. Tam çevre ve eksik çevre

Yapay zekada bir diğer işletim ortamı türü olarak tam ve eksik ortamlardan bahsedilebilir. Tam ortamda akıllı etmen, sorunu çözmek için ortamın tüm koşullarından haberdardır. Başka bir deyişle, problem çözmenin her aşamasında temsilci, bir sonraki eyleminin sonuçlarının ne olacağını bilir. Satranç oyunu tam bir çevre örneği olarak değerlendirilebilir.

Öte yandan, eksik ortamda akıllı etmen, sonraki tüm eylemleri ve bunların sonuçta ortaya çıkan etkilerini önceden tahmin edemez. Poker oyunu tamamlanmamış bir ortamın örneğidir.

 

Çözüm

Akıllı etmen ve çevresi, akıllı sistemlerin ana bileşenleridir. Başka bir deyişle yapay zekanın amacı, belirli bir görevi yerine getirmek için belirli bir ortamda görevleri yerine getirebilen akıllı ajanlar tasarlamaktır. Akıllı etmen için farklı özellikler ve kriterlere göre çeşitli türler ele alınabileceği gibi, akıllı etmenlerin eylemleri gerçekleştirdiği ortam için de farklı türler düşünülebilir.

Exit mobile version